Are you sure you want to delete this item? Are you sure you want to delete these 0 items?

Download

Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists. Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.

Processing...

Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.

Add assets to album

  • Kongebesøg ved havnejubilæet, juni 1893
    Havnevæsen
    Steder
    I 1893 fejrede Esbjerg 25 års jubilæum for vedtagelsen af loven om Esbjerg Havn. I den forbindelse havde byen royalt besøg. Tirsdag aften den 27. juni ankom Kong Christian IX med toget til Esbjerg. Kongen fortsatte til Dokhavnen, hvor der var lavet en midlertidig perron ud for kongeskibet Dannebrog. Her blev han modtaget af omkring 2000 mennesker. Dagen efter fandt festlighederne sted. Klokken syv om morgenen ankom det første specialtog med 900 passagerer til byen. Kongensgade var udsmykket med flag og en af de ubebyggede grunde i gaden var omdannet til festplads. Her var opført en Danmarksfigur og en loge til kongen. Klokken 11 begyndte festligheder, da kongen begav sig i kortege til kirken. Efter frokost på rådhuset begyndte håndværkeroptoget kl. 14. Herefter var der festivitas på festpladsen. Klokken et om natten forlod kronprinsen byen med tog, mens kongeskibet forlod havnen klokken 2 med kurs mod England. Det er Kongeskibet , der ses i midten.
  • Gustav Bjerknæs, 1955.
    Personer
    Fhv. fotograf Gustav Bjerknæs er født i norske Skien den 22. juli 1877. Hans far var fotograf og Bjerknæs kom selv i fotograflære i Skien efter sin konfirmation. I 1896 rejste han til Danmark. Først i København, men i 1904 overtog han H. Ejlar Steffensens fotografforretning i Esbjerg. I 1920 var han første gang i byrådet. I 1930 kom han ind som suppleant, hvorefter han var medlem gennem to perioder. I 1905 blev han gift med Marie (f. 1866). Han drev forretningen frem til 1953. I 1954 flyttede han til Jubilæumsstiften i Boldesager.
  • Transformatorstationssabotage. 1943
    Bygninger, fredn., gårde, herregårde, huse og slot
    Steder
    2.august 1943 blev transformatorstationen på hjørnet af Vesterhavsgade og Cort Adelers Gade saboteret. Den blev genopbygget og kan i dag ses som Vesterhavsgade 52, forlænget men genkendelig.
  • Sabotage på Transformerstation, 1943
    Besættelsestiden, illegal virksomhed
    Kultur, fritid og historie
    Mandag den 2. august 1943 kl. 20.15 var H. P. Poulsen ansvarlig for en sabotage mod transformatorstationen på hjørnet af Cort Adelers Gade og Vesterhavsgade. Gennem transformatoren blev der leveret strøm til værnemagtens omformeranlæg på trafikhavnen
  • Sabotage på Dampcentralen, ca. 1943
    Besættelsestiden, illegal virksomhed
    Kultur, fritid og historie
    Ødelagt transformator efter sabotage på dampcentralen, senere Vestkraft, sandsynligvis 16.juli 1943. I så fald var lederen af aktionen Malersvend H.P. Poulsen fra Esbjerg Churchillklub.
  • Fiskerihavnen, juli 1975
    Havnevæsen
    Steder
    Esbjerg Havneråd og fiskeriets topfolk arbejder for en modernisering af Fiskerihavnen til omkring 80 mio. kr. Efter samråd med fiskeriministeriet har trafikministeriet sagt nej til projektet, fordi de nærer afgørende principielle betænkeligheder ved at gå ind for det. Fra Esbjerg side vil man dog ikke uden videre acceptere et nej. Billedet viser resterne af en tysk stilling udfor Auktionsgade. Stillingen blev i mange år efter krigen flittigt brugt af lystfiskende børn og voksne.
  • Isingkaj ombygges, oktober 1981
    Havnevæsen
    Steder
    Et ombygningsarbejde af Isingkaj ved 1. bassin er i gang. Isingkaj er en trækonstruktion opført under 1. Verdenskrig, og ombygningsarbejdet omfatter i det væsentlige, udførelse af 97 meter stålspunsvæg.
  • Dana Gloria, ca. 1981
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Den nye Englandsfærge Dana Gloria er i Esbjerg. Dana Gloria blev bygget i 1975 og sejlede de første år under navnet Wellamo. I 1981 ankom skibet til Esbjerg, hvor det sejlede på ruten Esbjerg-Newcastle. Det var i denne forbindelse, at skibet fik sit nye navn. Skibet havde hjemhavn i Esbjerg fra 1981 til 1989. Skibet havde en kapacitet på 1200 passagerer, 799 køjepladser og plads til 240 personbiler.
  • Mærsk Server, juni 1972
    Erhvervsliv
    Råstofudvinding
    Forsyningsskibet Mærsk Server ligger i Østre Forhavn og venter på bedre vejr. Skibet har et gasudvindingsanlæg stående på agterdækket, som skal installeres på en behandlingsplatform i Nordsøen. Anlægget skal udskille gas fra råolien, som pumpes op fra Nordsøens bund.
  • Rundvisning på Dana Gloria, juni 1981
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Den nye Englandsfærge Dana Gloria vises frem for Esbjerg Ugeavis' læsere. Dana Gloria blev bygget i 1975 og sejlede de første år under navnet Wellamo. I 1981 ankom skibet til Esbjerg, hvor det sejlede på ruten Esbjerg-Newcastle. Det var i denne forbindelse, at skibet fik sit nye navn. Her arbejder håndværkerne på at gøre skibet klar til første tur til Newcastle.
  • Rundvisning på Dana Gloria, juni 1981
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Den nye Englandsfærge Dana Gloria vises frem for Esbjerg Ugeavis' læsere. Dana Gloria blev bygget i 1975 og sejlede de første år under navnet Wellamo. I 1981 ankom skibet til Esbjerg, hvor det sejlede på ruten Esbjerg-Newcastle. Det var i denne forbindelse, at skibet fik sit nye navn. Her er det kaptajn Thomas Thomassen, der begyndte som styrmand i DFDS i 1972. Han bor i Klaksvik på Færøerne, hvilket ifølge avisen ikke kan skjules, når man snakker med ham.
  • Rundvisning på Dana Gloria, juni 1981
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Den nye Englandsfærge Dana Gloria vises frem for Esbjerg Ugeavis' læsere. Her er det salonen. Dana Gloria blev bygget i 1975 og sejlede de første år under navnet Wellamo. I 1981 ankom skibet til Esbjerg, hvor det sejlede på ruten Esbjerg-Newcastle. Det var i denne forbindelse, at skibet fik sit nye navn. Ifølge avisen, så ser man tydeligt, at det ikke er dansk design på skibet. Den lidt mere kølige indretningen skyldes skibets første rute, der gik mellem Stockholm og Helsinki.
  • Besætningsmedlemmer fra Dana Futura, februar 1983
    Personer
    Fodboldholdet fra DFDS' Dana Futura var midtpunkt, da der blev uddelt æresbevisninger i søsportens verden. Mandskabet fra Dana Futura vandt det internationale mesterskab i fodbold for skibshold for andet år i træk. Det blev hædret af Dansk Boldspils Union, Handelsflådens Velfærdsråd, Esbjerg Havneservice og Esbjerg Kommune.
  • Fragtskibet Dana Sirena, ca. 1977
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Fragtskibet Dana Sirena, der blev bygget på værftet i Genova og leveret i 1969, hvor det fik navnet Aalborghus. Det skiftede i 1971 navn til Dana Sirena. I 1975 blev navnet Olau Dana, inden det atter hed Dana Sirena. Herefter skifter det åbenbart jævnligt navn mellem Dana Sirena og Robin Hood frem til 1979, hvor det ændres til Dana Corona.
  • Fragtskibet Dana Sirena, ca. 1977
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Fragtskibet Dana Sirena, der blev bygget på værftet i Genova og leveret i 1969, hvor det fik navnet Aalborghus. Det skiftede i 1971 navn til Dana Sirena. I 1975 blev navnet Olau Dana, inden det atter hed Dana Sirena. Herefter skifter det åbenbart jævnligt navn mellem Dana Sirena og Robin Hood frem til 1979, hvor det ændres til Dana Corona. Bilen er ukendt.
  • Dana Regina, ca. 1974
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Loungeområdet på Englandsbåden Dana Regina, der blev bygget i 1974 på værftet i Aalborg. Fra samme år sejlede det på ruten Esbjerg-Harwich. Senere flyttet til ruten København-Oslo. DFDS solgte skibet videre i 1989. Det blev hugget op i 2014.
  • Dana Regina, ca. 1974
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Englandsbåden Dana Regina, der blev bygget i 1974 på værftet i Aalborg. Fra samme år sejlede det på ruten Esbjerg-Harwich. Senere flyttet til ruten København-Oslo. DFDS solgte skibet videre i 1989. Det blev hugget op i 2014.
  • Dana Regina, ca. 1980
    Havnevæsen
    Steder
    Englandsbåden Dana Regina, der blev bygget i 1974 på værftet i Aalborg. Fra samme år sejlede det på ruten Esbjerg-Harwich. Senere flyttet til ruten København-Oslo. DFDS solgte skibet videre i 1989. Det blev hugget op i 2014.
  • Containerskibet Drachenfels, ca. 1977
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Containerskibet Drachenfels. Det blev bygget på værftet i Helsingør i 1976 og fik navnet Dana Gloria. Men allerede et par måneder efter skiftede navnet til Drachenfels, hvor skibet sejlede mellem Nordamerika og Mellemøsten. I 1977 fik det navnet Dana Hafnia. Senere er det omdøbt til Gedser.
  • Dana Regina, ca. 1977
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Dana Regina, der blev bygget i 1974 på værftet i Aalborg. Fra samme år sejlede det på ruten Esbjerg-Harwich. Senere flyttet til ruten København-Oslo. DFDS solgte skibet videre i 1989. Det blev hugget op i 2014. Det ser ud til, at skibet har medbragt et par helikoptere.
  • Besætningen på Dana Regina, 1982
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Besætningen på Dana Regina, der vandt mesterskabet i fri idræt i passagerskibsklassen i 1982. Holdet fik 83.733 point, hvilket gjorde kaptajn Kaj R. Grigel til en glad mand. Skibet blev bygget i 1974 på værftet i Aalborg. Fra samme år sejlede det på ruten Esbjerg-Harwich. Senere flyttet til ruten København-Oslo. DFDS solgte skibet videre i 1989. Det blev hugget op i 2014.
  • Kommandobroen på Dana Anglia, ca. 1980
    Erhvervsliv
    Transportmidler på vandet i almindelighed
    Kommandobroen på Englandsbåden Dana Anglia, der blev bygget på værftet i Aalborg og leveret til DFDS i 1978. Det sejlede på ruten mellem Esbjerg og Harwich frem til omkring 2000. Senere frasolgt omdøbt til både Duke of Scandinavia og Moby Curse. Under dette navn anløb skibet Esbjerg igen i 2014, hvor det fungerede som hotelskib.
  • Containerskibet Stafford, ca. 1980
    Havnevæsen
    Steder
    Containerskibet Stafford ligger ved kaj bag en afskærmning. Uvedkommende forbydes al adgang. Skibet blev bygget på værftet i Helsingør i 1967 og sejlede for DFDS frem til 1984.
  • lasten tømmes, udat.
    Havnevæsen
    Steder
    En fiskekutter ligger i havnen og får tømt sin last ved hjælp af en sugekran.
  • Fimoptagelser, ca. 1980
    Havnevæsen
    Steder
    Et ukendt filmhold laver optagelser i Fiskerihavnen.